روش های افزایش سرعت گوشی و شناسایی عوامل کاهنده سرعت در اندروید و آیفون

یکی از مشکلاتی که اغلب برای دارندگان گوشی های هوشمند پیش می آید، کاهش سرعت عملکرد گوشی به مرور زمان است. بسیاری از کاربران تلفن های همراه هوشمند از این نکته گلایه مند هستند و عنوان می کنند که در ابتدای کار با تلفن همراه خود هیچ مشکلی نداشته اند اما رفته رفته و مرور زمان، عملکرد گوشی آن ها کند شده و دیگر کارایی لازم را ندارد. ما در این مطلب قصد بررسی و تحلیل عوامل کاهنده سرعت گوشی را داشته و روش هایی را برای افزایش سرعت گوشی ارائه خواهیم داد.

ادامه مطلب روی عنوان مطلب کلیک کنید.

علت کاهش سرعت گوشی چیست؟

قبل از این که بخواهیم روش های افزایش سرعت گوشی را بررسی کنیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اصولا چرا گوشی های تلفن همراه، پس از مدتی استفاده، سرعت عملکردشان کاهش می یابد؟ همه تلفن های همراه هوشمند از یک حافظه داخلی، یک پردازنده محاسباتی و پردازنده گرافیکی بهره مند هستند که این سه مورد نقش ویژه ای را در افزایش راندمان و سرعت گوشی بر عهده دارند.

هرگاه یکی از این موارد بار اضافه تری را نسبت به حالت معمول خود تجربه کند، در نتیجه ممکن است با کندی عملکرد روبرو شود. توان محاسباتی گوشی های تلفن همراه بسیار کمتر از سیستم های رایانه ای معمول است و هیچگاه نباید از آنها انتظار داشته باشیم که هر چه ما می خواهیم را اجرا کنند.

کاهش سرعت گوشی

کاهش سرعت گوشی می تواند علت های مختلفی داشته باشد.

فرقی نمی کند که از یک گوشی آیفون استفاده کنید یا از یک گوشی اندرویدی. به طور کلی، عواملی که معمولا باعث می شوند تا گوشی تلفن همراه شما کندتر از همیشه عمل کند، عبارتند از:

  • درگیر شدن بیش از اندازه حافظه رم
  • استفاده بیش از اندازه یک یا چند برنامه از توان CPU
  • اجرای برنامه های سنگین که نیاز به توان محاسباتی بالایی دارند مثل بازی های گرافیکی
  • آلوده شدن گوشی به ویروس
  • استفاده از اینترنت توسط کاربر یا برنامه ها در پشت زمینه
  • استفاده از ویجت های گوناگون و گرافیکی زیاد
  • وجود اشکال در قسمت سخت افزار

راه های افزایش سرعت گوشی

mobile speedبا وجود تمام این مشکلات، راهکارهایی نیز برای افزایش سرعت گوشی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود. بسیاری از افراد چنین تصور می کنند که کند شدن گوشی به معنی آن است که دیگر زمان استفاده از آن به سر آمده است و باید یک گوشی جدید تهیه کنند. اما این تصور غلطی بوده و در بسیار موارد با انجام چند راهکار ساده، می توان سرعت گوشی را دوباره به سرعت ایده آل خود بازگرداند.

ما در اینجا به چند مورد از معمول ترین روش های افزایش سرعت گوشی اشاره خواهیم نمود که با به کار بستن آن ها می توانید تا حد زیادی به سرعت گوشی خود بیافزایید.

1- عامل کاهنده سرعت را شناسایی کنید

اولین مرحله برای افزایش سرعت گوشی این است که متوجه شویم چه عاملی سبب شده است تا سرعت عملکرد گوشی ما کاهش پیدا کند. برای این منظور می توانید از برنامه های آنالیز استفاده کنید. به عنوان نمونه اپلیکیشن Trepn Profiler یکی از بهترین اپلیکیشن ها در زمینه آنالیز عملکرد گوشی می باشد. شما می توانید با نصب این برنامه اطلاعات کاملی را از میزان استفاده برنامه ها از رم، پردازنده،گرافیک، اینترنت و شبکه وای فای، بدست آورید و به این ترتیب به راحتی بتوانید تشخیص دهید که مشکل اصلی کجاست.

اپلیکیشن Trepn

اپلیکیشن Trepn راهکاری برای مدیریت مصرف منابع در گوشی

2- حافظه گوشی را آزاد کنید

یکی از مهمترین دلایل کاهش سرعت گوشی، پر شدن حافظه داخلی گوشی می باشد. این حافظه می تواند توسط فایل های موجود در گالری، برنامه های نصب شده، حافظه نهان اشغال شده، فایل های ذخیره شده در حافظه و یا هر مورد اینچنینی دیگری، اشغال شده باشد که با آزاد سازی آن و پاک کردن موارد اضافه، می توان سرعت گوشی را به طرز چشمگیری افزایش داد.

شما می توانید با مراجعه به تنظیمات گوشی و رفتن به بخش حافظه، میزان حافظه داخلی باقیمانده از تلفن همراه خود را چک کرده تا در صورت کمبود فضا، به پاک کردن فایل های اضافی بپردازید. در صورتی که فضای کمی در اختیار دارید، ابتدا به بخش اپلیکیشن ها در تنظیمات رفته و حافظه نهان یا همان کش غیر ضروری برنامه ها را پاک کنید. پس از آن می توانید از برنامه هایی که به طور کلی استفاده ای نمی کنید نیز چشم پوشی کرده و آن ها را پاک کنید.

در آخر نیز می توانید به بخش گالری مراجعه کرده و تصاویر یا فیلم هایی که حافظه زیادی از تلفن همراه شما را اشغال نموده اند به کارت حافظه یا دستگاه دیگری انتقال دهید. اگر با محیط فایل منیجر و فایل های ضروری و غیر ضروری نیز آشنایی دارید، می توانید از آن طریق نیز به پاک سازی فایل های اضافه بپردازید.

حافظه گوشی

پاک کردن حافظه داخلی از جمله مهمترین روش های افزایش سرعت گوشی می باشد.

3- ویجت های اضافی را حذف کنیدویجت گوشی

ویجت ها و آپشن های گرافیکی که در صفحه هوم گوشی قرار می دهید، ممکن است برای شما کاربردی باشند اما در واقع سبب کاهش سرعت گوشی شما نیز می شوند. به همین سبب توصیه می شود تا از تعداد این ویجت ها کاسته و تنها چند مورد از ضروری ترین ها را در صفحه هوم نگاه دارید.

4- انیمیشن ها را غیر فعال کنید

لانچرها یا همان پوسته هایی که برای واسط کاربری خود انتخاب می کنید، ممکن است ظاهر زیبایی داشته باشند و کار با تلفن همراه را برای شما لذت بخش تر کنند، اما این لانچرها اگر از انیمیشن ها و ویژگی های گرافیکی زیادی استفاده کنند، می توانند از سرعت عملکرد گوشی بسیار بکاهند. توصیه می کنیم اگر نمی خواهید لانچر خود را غیر فعال کنید، حداقل در بخش تنظیمات آن، نمایش انیمیشن را غیرفعال کنید تا به این ترتیب باعث افزایش سرعت گوشی خود شوید.

انیمیشن لانچر

ویژگی انیمیشن لانچرهای اندرویدی می توانند از سرعت گوشی بکاهند.

5- بستن اپلیکیشن های در حال اجرا

گوشی های تلفن همراه هوشمند، قابلیت اجرای همزمان چند برنامه را که به آن مالتی تسکینگ گفته می شود، دارند. این قابلیت سبب می شود تا برنامه باز شده، در حافظه رم باقی بماند که سبب اشغال حافظه می شود. برای رها سازی این حافظه باید از طریق نگاه داشتن کلید مالتی تسکینگ در گوشی تلفن همراه، به بخش برنامه های در حال اجرا رفته و لیست مربوطه را “Clear” کنید تا برنامه های باز شده، کاملا بسته شوند.

برنامه های درحال اجرا

بستن برنامه های درحال اجرا می تواند به صورت مقطعی باعث افزایش سرعت گوشی شود.

6- تلفن همراه خود را ری استارت کنید

گاهی اوقات یک ری استارت و خاموش و روشن کردن ساده، می تواند عملکرد گوشی شما را دوباره به حالت اولیه خود برگرداند. اصولا چون گوشی تلفن همراه از آن دست ابزاری است که ممکن است ماه ها خاموش نشود، در نتیجه با خاموش و روشن کردن دوره ای آن، می توانید از بروز مشکلات خاصی که ممکن است در آینده برای گوشی پیش بیاید، جلوگیری نمایید. اگر به یکباره عملکرد گوشی شما ضعیف شده پیشنهاد می کنیم قبل از انجام هر کاری، یک بار گوشی خود را ری استارت نمایید.

ری استارت گوشی

خاموش و روشن کردن گوشی می تواند باعث بهبود عملکرد گوشی شود.

7- نرم افزار گوشی خود را آپدیت کنید

اگر به تازگی برای شما نوتیفیکیشن آپدیت نرم افزار گوشی نمایش داده می شود، بهتر است به آن بی توجه نباشید و در یک فرصت مناسب نرم افزار گوشی خود را آپدیت کنید. به طور کلی این آپدیت ها برای رفع برخی باگ ها و مشکلات نیز ارائه می شوند که می توانند در افزایش سرعت گوشی نیز نقش مهمی داشته باشند. بنابراین توصیه می کنیم همیشه تلفن همراه خود را بروز نگاه دارید.

آپدیت گوشی

آپدیت کردن گوشی می تواند برخی باگ های ایجاد شده در نرم افزار گوشی را از بین ببرد.

8- گوشی خود را روت کنید

روت کردن گوشی جزو آخرین راهکارهای افزایش سرعت گوشی می باشد که می تواند برای کاربرانی که با سیستم عامل اندروید آشنایی کافی دارند، بسیار مفید باشد. شما می توانید پس از روت کردن گوشی خود از کاستوم رام هایی استفاده کنید که سبک تر بوده و فضای کمتری را اشغال می کنند. با روت کردن گوشی و استفاده از کاستوم رام های بهینه سازی شده، می تواند عملکرد گوشی را بین 10 الی 50 درصد بهبود ببخشد.

البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که روت کردن گوشی، یک امر ریسکی بوده و باید با احتیاط انجام شود. گوشی های روت شده از لیست گارانتی سازنده خارج شده و دیگر امکان خدمات ضمانت را از دست می دهند. پس اگر آشنایی چندانی با آن ندارید، توصیه می کنیم از مطالبی که در این زمینه ارائه داده ایم و از طریق لینک بالا، قابل مطالعه است، استفاده کنید.

روت گوشی

استفاده از کاستوم رام های بهینه می تواند سرعت گوشی را افزایش بدهد.

9- به تنظیمات کارخانه بازگشت کنید

آخرین راهی که می توان برای افزایش سرعت گوشی معرفی نمود، بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه است. این کار باعث می شود تا تمامی برنامه های اضافی، اپلیکیشن های مخفی شده، ویروس ها، فایل های اضافی و همه چیز به ابتدایی ترین شکل خود بازگردند و گوشی جان تازه ای بگیرد.

البته این موضوع را نباید فراموش کنید که قبل از بردن گوشی به تنظیمات کارخانه، حتما از فایل های مهم خود بکاپ تهیه کنید. گرفتن بکاپ از فایل های گوشی سبب می شود تا فایل های ضروریتان را دوباره بتوانید به گوشی خود اضافه کنید.

فکتوری ریست

نحوه بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه

10- راهکارهای جانبی برای افزایش سرعت گوشی

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، یک سری راهکارهای جانبی نیز وجود دارد که عمدتا با استفاده از اپلیکیشن های ثانویه انجام می شوند. این اپلیکیشن ها همانند اپلیکیشن Clean Master از جمله برنامه هایی هستند که می توانند استفاده از منابع گوشی را بهینه کرده و در نتیجه سرعت گوشی را بهبود ببخشند.

علاوه بر این اگر فکر می کنید که گوشی شما آلوده به ویروس های مخرب شده است و همین عامل سبب کند شدن آن گردیده است، استفاده از آنتی ویروس های بروز می تواند این مشکل را تا حد زیادی حل کند و عملکرد تلفن همراه شما را بهبود ببخشد.

منبع:

www.superfamilyprotector.com