6 مورد از اشتباهاتی که منجر به هک شدن شما می شود!

در دنیای فناوری و ارتباطات، اطلاعات حرف اول را می زند. اطلاعات خصوصی افراد می تواند شامل اطلاعات زندگی شخصی، حساب های مالی و بانکی، ارتباطات او با دیگران، اطلاعات کاری و سایر موارد باشد که در دسترس دیگران قرار گرفتن این اطلاعات می تواند برای او بسیار گران تمام شود. هکرها کسانی هستند که به دنبال یافتن راهی برای سرقت این اطلاعات هستند و بسته به توانایی آن ها، ممکن است از روش های گوناگونی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند. اما هک شدن، تنها به توانایی هکر وابسته نیست و عدم آگاهی قربانی نیز نقش بسیار مهمی در هک شدن او دارد. ما در این بخش قصد داریم در رابطه با چند مورد از اشتباهاتی که منجر به هک شدن شما خواهد شد، صحبت کرده و این اشتباهات را معرفی نماییم تا با رفع آن ها، امنیت بیشتری برای اطلاعات خود فراهم آورید.

ادامه مطلب روی عنوان مطلب کلیک کنید.

اشتباهاتی که منجر به هک شدن می شود

اشتباهاشتباه کردن گریز ناپذیر است و هر کسی در طول زندگی خود می تواند اشتباهات زیادی را مرتکب شود، اما تکرار دوباره یک اشتباه کار چندان عقلانی نبوده و باید از آن اجتناب کرد. مسائل مربوط به امنیت، هیچگاه نباید دست کم گرفته شوند. همانند دزدانی که از تاریکی شب برای پوشش سرقت استفاده می کنند، هکرها نیز از روش هایی برای پوشاندن کار خود استفاده می کنند و بدون هیچ هشدار قبلی، حمله خود را آغاز می کنند.

اگر ما درب خودروی خود را باز و سوئیچ را روی ماشین قرار دهیم و خودمان از خودرو دور شویم، این فرصت را به هر کسی می دهیم که خودروی ما را به سرقت ببرد، حال آنکه ممکن است آن فرد تاکنون سرقت خودرو انجام نداده باشد. بر همین اساس اگر ما نیز راه های نفوذ و سرقت اطلاعات خود را در دنیای تکنولوژی برای دیگران باز بگذاریم، ممکن است هر فردی که حتی تجربه چندانی در هک نداشته باشد، موفق به سرقت اطلاعات ما شود.

فرقی نمی کند ما از چه دستگاهی یا چه برنامه ای استفاده کنیم. هر برنامه یا دستگاهی، پتانسیل هک شدن را دارد. هک تلگرام ، هک اینستاگرام یا حتی هک یک سیستم عامل مثل اندروید دور از ذهن نیست و هکرهای حرفه ای قادر به انجام آن هستند. به این ترتیب ما باید همواره از ارتکاب اشتباهاتی که منجر به هک شدن ما می شوند، دوری کرده و راه های ساده نفوذ به سیستم های اطلاعاتی خود را تا آنجا که ممکن است برای افراد غیر مجاز، مسدود کنیم. در ادامه ما به 6 مورد از این اشتباهات اشاره کرده ایم که باید هر چه سریع تر نسبت به رفع آن ها اقدام نمایید.

اشتباهاتی که منجر به هک شدن می شود

اشتباهات و سهل انگاری ما در حفظ اطلاعات، همیشه نقش اساسی را در به خطر افتادن حریم خصوصی ما بازی می کند.

1. انتخاب پسورد ضعیف

پسوردها یکی از معمول ترین روش های احراز هویت هستند که همه ما در طول زندگی خود با آن ها سر و کار داریم. پسورد گوشی، رمز عبور کارت بانکی، پسورد کامپیوتر و یا حتی رمز ساده یک کیف سامسونت، نمونه هایی از این موارد هستند که تاکنون با آن ها سر و کار داشته ایم. متاسفانه با اینکه پسوردها اهمیت زیادی در حفظ امنیت اطلاعات ما دارند، افراد کمی هستند که واقعا به آن ها اهمیت می دهند. تنها توجه به این مورد که بیشترین پسوردی که در دنیای تکنولوژی و ارتباطات تاکنون استفاده شده، عدد “123456” است، عمق فاجعه را نشان می دهد!

حقیقت ماجرا این است که اگر در حملات مربوط به حدس پسورد کاوش کنیم، متوجه می شویم که یکی از اولین حدس هایی که برای پسوردها زده می شود، امتحان عدد 123456 به عنوان پسورد است که در بسیاری از موارد، پاسخ مثبت می دهد. در نتیجه توجه به این مورد که ما باید یک پسورد قوی برای اطلاعات خود انتخاب کنیم، می تواند تا حد زیادی موجب حفظ امینت حریم خصوصی ما شود.

علاوه بر انتخاب یک پسورد مطمئن، می توان از روش های احراز هویت چند عاملی نیز برای افزایش امنیت خود استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از حسگرهای اثر انگشت به علاوه پسورد مطمئن می تواند تا حد زیادی اطلاعات شما را ایمن نگاه دارد.

پسورد ضعیف

2. آپدیت نبودن آنتی ویروس

آپدیت آنتی ویروساگر فرض کنیم که هر فرد روی سیستم خود، یک آنتی ویروس نصب کرده است، بنابراین آپدیت نبودن آن را می توان به عنوان یکی دیگر از اشتباهاتی که منجر به هک شدن شما می شود، در نظر گرفت. ما باید این حقیقت را بپذیریم که کامپیوتر ها در معرض آلوده شدن به صدها هزار ویروس، تروجان، کرم و سایر بدافزارها هستند، که هر روز در حال بروز رسانی خود بوده و بر تعدادشان نیز افزوده می شود.

سازندگان آنتی ویروس ها برای مقابله با این بدافزارها، اقدام به ارائه وصله های امنیتی جدید در قالب فایل های بروز رسانی و آپدیت می کنند. عدم بروز رسانی نرم افزار آنتی ویروس شما می تواند راه ورود ویروس ها و بدافزارهای جدید را به سیستم شما باز بگذارد و به این ترتیب سیستم شما را آلوده کند.

3. آپدیت نبودن نرم افزارها

آپدیت نرم افزارها





علاوه بر اینکه آپدیت نبودن آنتی ویروس ها می تواند یک اشتباه بزرگ باشد، آپدیت نبودن برنامه ها نیز می تواند از جمله اشتباهاتی که منجر به هک شدن شما می شود، محسوب شود. برنامه های مختلفی از جمله مرورگرها و سیستم عامل ها، نقص های امنیتی خود را که به مرور زمان مشاهده می شوند، در قالب وصله های امنیتی و آپدیت، رفع می کنند. به این ترتیب، عدم توجه به آپدیت بودن آن ها، می تواند منجر به این شود که یک هکر با استفاده از رخنه شناخته شده در آن نرم افزار، اقدام به نفوذ نماید.

4. کلیک روی لینک های آلوده

یکی دیگر از اشتباهاتی که منجر به هک شدن می شود و بسیاری از افرادی که هک شده اند قربانی آن بوده اند، کلیک و باز کردن لینک های آلوده است. لینک های آلوده در کلاهبرداری هایی به شیوه فیشینگ نقش مهمی دارند. همچنین هکر ها از این لینک ها می توانند برای نصب ناخواسته برنامه های هک و حتی ویروس ها استفاده کنند. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر لینکی پتانسیل آلوده بودن را دارد، مگر اینکه خلافش ثابت شود. به این ترتیب همواره توصیه می شود که قبل از باز کردن لینک های مشکوک، آن ها راتست کنید.

شناسایی لینک های آلوده

قبل از کلیک و باز کردن لینک های مشکوک، حتما آن ها را تست کنید.

5. استفاده از وای فای رایگان

یک وای فای رایگان عمومی در کافی شاپ، رستوران و یا حتی فرودگاه، می تواند یک مکان مفید برای هکرها باشد که در آن حمله مرد میانی (MITM) را به سادگی پیاده سازی کنند. در این حمله، هکر نیز به شبکه وای فای رایگان متصل شده و سپس از طریق شنود بسته های ارسالی در آن، اقدام به سرقت اطلاعات دیگر اعضای شبکه می کند. اگر مجبور به استفاده از وای فای های عمومی هستید، بهتر است ابتدا وضعیت Public Sharing دستگاهتان را خاموش کرده و همچنین از یک VPN مناسب استفاده کنید تا تمامی اطلاعات شما به صورت رمزنگاری شده ارسال گردد.

وای فای رایگان

6. عدم تهیه بکاپ و پشتیبان

اگر چه این مورد را به طور مستقیم نمی توان از جمله اشتباهاتی که منجر به هک شدن شما می شود در نظر گرفت، اما عدم توجه به آن می تواند بسیار گران تمام شود. سیستم های کامپیوتری و اطلاعاتی همواره در معرض خراب شدن و یا نفوذ هستند و عدم وجود بکاپ و فایل پشتیبان از این اطلاعات، می تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات شما برای همیشه شود.

به همین سبب همواره توصیه می شود از اطلاعات مهم خود، فایل پشتیبان تهیه کنید تا در صورتی که به هر دلیلی این اطلاعات از دست رفت، بتوانید از فایل های جایگزین آن ها استفاده کنید و درصد ضرر و زیان را به کمترین میزان خود برسانید.

بکاپ

منبع: latesthackingnews